21 mei 2012 om 07:51:56

Auteur Topic: Kooi hamster  (gelezen 465 keer)

Annemie

• Gast
Kooi hamster
« Gepost op: 25 mei 2011 om 18:48:45 »
Hallo iedereen,

Mijn twee zonen willen graag een dwerghamster,dus elk één.Heb vernomen dat de russische de beste zijn,maar hoe groot moet hun kooi dan zijn...ze gaan wel elks in een apparte kooi.Ik kan van een collega 2 kooien krijgen met alles erop en eraan maar heb ze nog niet gezien.En wat leggen jullie erin als bodembedekker en waar plaatst je best die kooien en moet ik ze dan best naast elkaar zetten zodat ze wat gezelschap hebben aan elkaar?Dan moet ik nog zien of ik een kast ofzo heb die breed en lang genoeg is zodat ze naast elkaar kunnen staan.Sorry voor al deze vragen maar het is wel voor ons de eerste keer dat we zoiets gaan houden,hopelijk valt het allemaal wel mee.

Groetjes Annemie

Offline silke

• Kameraad
  • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
    • hamsteryfurryfriends.tk
Re:Kooi hamster
« Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2011 om 17:37:40 »
hoe oud zijn je zonen? voor kleine kinderen (tot 10 jaar) is een syrische hamster beter omdat ze steviger zijn bij het oppakken. de minimummaten zijn 50X3 voor een dwergje en 60X40 voor een syrische hamster. dit zijn echt wel de minimummaten, groter is altijd beter! als bodumbedekking gebruiken de meeste mensen houtkrullen, dit omdat het goedkoop is en de hamster een een leuk nestje mee kan maken. in de winkel kan je ook nestmateriaal kopen zoals hamsterwatten. koop dit niet! gewoon toiletpapier werkt even goed of je kan ook van die gekleurde papierstrookjes kopen in de winkel. je hebt ze in verschillende kleurtjes. of de kooien naast elkaar kunnen of niet hangt af van de kooi en de hamsters. als de hamsters geen last hebben van elkaar an niet aan elkaar kunnen, dan kunnen de kooien prima naast elkaar geplaatst worden. om plaats te besparen kan je de kooien ook op elkaar plaatsen (enkel als het traliekooien zijn). je vertelde dat de kooi helmaal in orde is met toebehoren, let er op daty het radje dicht is. met een open radje kan je hamster zijn pootje pijn doe, geen leuk zicht.

je hebt ook campbelli dwerghamsters, wanneer je die bij een goede fokker haalt zijn ze ook heel lief! je hebt ze in meer kleuren en vlekken. deze soort kan samen in 1 kooi gehouden worden en lijkt heel erg op de russische dwerghamster.

ik geloof dat ik alles verteld heb, als ik iets vergeten ben mag je altijd nog vragen stellen ;)

o, ja een goede fokker van campbelli dwerghamsters is http://hamsterydesnoezeltjes.nl/ op haar website kan je ook heel veel informatie vinden.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2011 om 17:39:11 door silke »

Annemie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2011 om 19:00:51 »
Silke,alvast bedankt voor die hele goede informatie.Mijn twee zonen zijn 15 jaar en 13 jaar,dus het zijn al pubers.Maar ik zal er zeker opletten dat die kooien niet beschadigd zijn ofzo,want ik wil niet dat de hamstertjes gewond zouden geraken.
Ik hou je verder nog wel op de hoogte ivm die kooien enzo meer!

Groetjes Annemie :)

Offline silke

• Kameraad
  • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2011 om 07:58:58 »
hier op het forum helpen we je graag.

Annemie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 03 juni 2011 om 18:09:23 »
Hallo Silke,

We zijn gisterenmiddag de kooitjes gaan halen,maar de oudste wilde toch graag een nieuwe.Dus houden we één van die kooien bij voor ze even in te zetten als we hun kooitjes moeten proper maken,het andere heeft de jongste genomen en het is een ovaalvormig blauw van kleur en een deksel op en het radje is gesloten en er zijn buisjes bij enzo meer,dus het is zeker niet te klein hoor.De oudste heeft er één gekozen met tralies maar van voor is er zoiets in harde plastiek dat je naar boven kan schuiven en er is ook nog een deurtje langs achter aan en een klein schuifdeurtje van boven maar dat klikt goed vast hoor,maar het radje dat daar bij was was wel een open radje maar we hebben dat thuis eruit gehaald en er een gesloten in gehangen,de kooi zelf is rechthoekig maar de tralies gaan wel wat in de hoogte naar boven en van boven is het zo afgerond en er zijn twee verdiepingen in met een huisje en er steken z'on buizen door de tralies en je kan die nog altijd uitbreiden door er nog een paar bij te voegen en ook een trappetje is erbij.Bij dat ovale dat de jongste heeft was ook een trappetje bij,maar doordat hij het ging proper maken braken er stukjes af en nu heeft z'on buis in de kooi gelegd en die leid zo naar boven naar het platvormpje dus heeft hij eigenlijk geen trappetje nodig hè!
En als hij toch nog graag  één heeft dan kunnen we dat nog steeds gaan halen in de winkel,maar voorlopig doen we het zo.Wat is jou mening hier zoal over nu je weet hoe de kooitjes zijn,hopelijk hebben we de juiste keuze gemaakt.Ze staan allebei appart op een kastje maar wel naast elkaar en goed uit de tocht enzo.

Groetjes Annemie :)

Annemie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 03 juni 2011 om 18:14:28 »
Vervolg,

Was nog vergeten te melden dat we daarstraks ook de hamstertjes hebben gekocht,ze zijn nog redelijk klein...die mevrouw zei dat ze ongeveer 2à3 maanden oud zijn dus ouder zeker niet hoor en hun kleur is tijgergrijs,echt heel mooie hoor!

Zo dat was het z'on beetje.

Offline silke

• Kameraad
  • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
« Reactie #6 Gepost op: 04 juni 2011 om 09:36:28 »
tijgergrijd?

heb je foto's van de kleintjes? ;D

Annemie

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 04 juni 2011 om 12:38:53 »
Zodra ik er een foto van kan trekken zet ik ze bij mijn profiel.
Ja,de kleur is lichtgrijs en wat donkergrijs en een donkere streep boven op de rug en de onderbuik is wit.
Ik heb op een site gelezen dat je het kraantjes water eerst moet afkoken en laten afkoelen en dan pas mag je dit geven,maar ik heb ze nu gewoon zo water uit de kraan gegeven...kan hopelijk toch geen kwaad hè!Vanaf wanneer mag je ze eigenlijk met je hand benaderen of vastnemen,want je kent z'on jonge mannen hè die willen die nu al aaien maar ik heb hen gezegd dat het nog wat rap is,ze zijn nog maar van gisteren hier en ze moeten nog wennen en dat kan soms een paar dagen duren hè!
Die van de jongste kent zijn naam al goed hoor,die heet muffie en als je zijn naam zegt dan komt hij al kijken echt schattig hoor.Die van de oudste heet prutske,maar die is soms heel actief...muffie daarentegen is precies rustiger en ik geloof iets kleiner maar ze zijn van de zelfde nest.

Grtjs Annemie

Offline silke

• Kameraad
  • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
« Reactie #8 Gepost op: 04 juni 2011 om 19:00:23 »
een dagje aan de kooi laten wennen is zeker voldoende hoor ;)

kraantjeswater kan meteen gegeven worden, doe ik hier ook en mijn oudste hamster is 3 geworden dus :D

Annemie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 05 juni 2011 om 12:32:19 »
Hi  Silke,

Vandaag probeerde de jongens er voorzichtig met hun hand erin te gaan,maar hadden eerst met hun hand wat in de nesthoop geweest zodat die de geur daarvan heeft.Bij de jongste ging het vrij goed en rustig,muffin kwam eerst wat snuffelen en kroop dan op Jelle zijn hand zonder te bijten en bleef goed zitten.Maar bij de oudste verliep het niet zo goed omdat zijn hamster in de winkel ook die verkoopster in haar hand beet,maar toch probeerde Talle het ook en dat is mijn oudste zoon zijn hand erin te leggen en eerst kwam prutske snuffelen maar beet dan wat in zijn hand en hij trok direct zijn hand terug naar buiten,en zegt nu zo van...ik doe dit niet meer.Maar eigenlijk is dat toch verkeerd van hem,maar hoe kan je dit voorkomen want prutske is wel een hevige en een rappe,z'on beetje een deugenietje. ;D ;D

Annemie

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 05 juni 2011 om 22:25:04 »
Heb net zelf muffin vast gehad en die laat het goed doen,ik denk dat het een meisje is omdat haar achterste wat afgerond is.We hebben z'on gele loopbal en heb muffin er even ingezet en die vond het precies heel leuk want hij begon direct rond te lopen in die bal en rolde een beetje naar hier en naar daar,maar bleef wel in mijn buurt.Heb het maar 2 minuten gedaan en dan terug in zijn hokje...maar keek zo van ik wil nog.Nu hopen dat prutske ook zo lief gaat doen,maar  daar moeten we nog iets op vinden dat hij niet blijft bijten.Heb jij wat tips voor ons aub!

Groetjes Annemie

Offline silke

• Kameraad
  • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
« Reactie #11 Gepost op: 06 juni 2011 om 10:52:23 »
een zonnebloem pitje aanbieden en geduld hebben tot hij het komt halen.
als je lang genoeg wacht zal de hamster het zonnebloempitje komen halen, dan mag je je hand niet bewegen.
zo kan je zijn vertrouwen winnen. na een 5 tal keer (1-2 keer per dag) zal je hamster vertrouwen krijgen en al snel zijn zonnebloem pitje komen halen. nu kan je hem eens op je hand laten kruipen en voorzichtig uit de kooi halen.

hiermee meot het lukken, je zal echt vertrouwen moeten opbouwen.
ik had ook zo'n hamster je mogt echt niet dichterbij komen of hij begon te krijden, nu is hij heel lief en komt graag uit de kooi.

succes.

Annemie

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 06 juni 2011 om 11:14:42 »
Hi Silke,

Ik ben daarnet terug naar  die winkel geweest en heb het uitgelegd,en nu was het de bazin zelf en die zei als hamsters al van in het begin blazen en bijten dat het dan heel moeilijk is om ze tam te krijgen en ik mocht hem terug brengen en ze heeft een ander meegegeven dat heel lief is en aan het achterwerk te zien is het nu ook een meisje.Mijn oudste zoon weet dit nog niet,maar nu kunnen we het straks eens uitproberen hè!Ik hou je hiervan wel op de hoogte...ik vond het eerst ook een beetje raar om hem terug brengen maar die Mevrouw werkt al jaren met hamsters en weet blijkbaar wel hoe die hun karakters zowat zijn,uit ervaring zeker?En ze gaf mij toen de raad om hem terug te brengen,want hoogwaarschijnlijk was dat hamstertje moeilijk te temmen en dat is niet zo leuk voor mijn zoon,en zeker als het hamstertje van mijn jongste zoon wel lief en zacht is.Hopelijk is deze ook een zacht en een lief,maar blazen en bijten deed het allezins niet.Dus duimen maar hè en tot straks! ;D

Offline silke

• Kameraad
  • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
« Reactie #13 Gepost op: 06 juni 2011 om 15:18:35 »
mmmmmmmmmm persoonlijk zou ik nooit een hamster terug brengen naar de winkel ::)
als de tips die ik je meegeef zijn uit eigen ervaring en ik heb hier nu 8 hamsters dus ervaring genoeg ;) :D
hopelijk is je zoon niet boos dat je zijn hamster hebt weggedaan voor een andere.

veel succes nog en ben benieuw naar foto's!

Annemie

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 06 juni 2011 om 15:24:33 »
Hey,mijn zoon is pas thuis en is niet boos maar vind het wel een beetje jammer maar langs de andere kant is hij ook heel blij met het nieuwe diertje.Zou hij dat vandaag al kunnen benaderen door zijn hand erin te leggen,maar eerst moet je je hand even in het strooi woelen zodat het de geur heeft hè of moet hij nog even wachten?

Facebook Comments