23 februari 2012 om 03:01:03

Auteur Topic: Dwerghamster of goudhamster/Syrisch hamster?  (gelezen 24 keer)

Offline Lies

• Gast
  • *
Dwerghamster of goudhamster/Syrisch hamster?
« Gepost op: 26 januari 2012 om 20:45:25 »
Kan er me iemand uitleggen wat de beste aanschaf is? Een dwerghamster of een syrisch hamster?
Ik hoor er zoveel verschillende verhalen over. Ik wil het aanschaffen voor mezelf en ben wel gewoon van knaagdieren te hebben. Echter nog nooit een hamster gehad. Ik heb twee zoontjes van 5 en 7 jaar en die kijken er ook wel naar uit.
Ik besef dat het ras op zich niet veel uitmaakt, eerder het karakter en de opvoeding. Maar toch had ik graag wat ervaringen gehoord van mensen die er meer ervaring mee hebben als ik. Idem dito wat het geslacht betreft. Sommigen zeggen dat vrouwtjes wat meer ruiken tijdens hun vruchtbare momenten. Anderen zeggen dan weer dat het juist de mannetjes zijn, wegens hun domein afbakenen.
Dus wie kan wat ervaringen delen? Schaf ik een dwerghamster of een Syrisch hamster aan? En wat met het geslacht?

Groetjes en alvast bedankt!
Lies

Offline Nina

• Hamsterforum Team
  • Kameraad
  • *
Re: Dwerghamster of goudhamster/Syrisch hamster?
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2012 om 19:13:14 »
Goh, ik heb twee rusjes en een syrtje gehad. Op zich niet veel verschil tussen vond ik. Natuurlijk zijn de rusjes wat kleiner en soms ook wel wat sneller. Maar karakter kan je niet op voorhand voorspellen. Sommige hamstertjes doen niets liever dan gezellig wat knuffelen enzo, terwijl andere dan weer heel territoriaal zijn. Dat kan je zowel bij syrtjes als bij rusjes hebben.
Qua geslacht kan ik je niet verder helpen, heb enkel vrouwtjes gehad. Vrouwelijke rusjes stinken niet, want die zijn ook niet zo overduidelijk willig om de vier dagen. Vrouwelijke syrtjes zouden vaker ruiken, maar het syrtje dat ik had, was nooit duidelijk willig en stonk eigenlijk niet. Ik heb me er toch nooit aan gestoord.
Aangezien je best wel jonge kindjes hebt, zou ik misschien voor een syrtje gaan, die zijn toch wat groter. En dan misschien een ventje aangezien je daar iets meer kans hebt dat het echte knuffelkonten zijn, al was mijn syrtje ook echt een schat. En de meeste hamsters zijn eigenlijk gewoon heel lief. Alleen heb je er zo af en toe die niet zo op mensen gericht zijn, maar dat maakt ze niet minder leuk.

Hou wel rekening met de minimummaten voor kooien en loopradjes. Voor rusjes hield ik persoonlijk een minimaal oppervlak van 60x40 aan en voor syrtjes minstens 70x45 (komt overeen met een Gabber Rex). Qua loopradjes nam ik voor zowel rusjes als syrtjes minimum 20 cm doorsnede, voor syrtjes liefst 27cm. Mijn minimummaten zijn dus iets groter dan wat standaard op dit (en andere Nederlandstalige) fora wordt gehanteerd, maar ervaring leerde me dat hamsters deze maten een stuk prettiger vinden dan 50x30 voor rusjes en 60x40 voor syrren :)

Hopelijk heb je hier wat aan!
Groetjes van Nina
Dag José, Henna en Feline

Facebook Comments